Fragmenten

In 2005 verscheen er een boek van Gerrit Komrij, dat Eendagsvliegen heet. Het boek en ik ontmoetten elkaar gisteren bij boekhandel Donner. Vannacht begonnen we een affaire die ongetwijfeld nog lang niet over is.

Eendagsvliegen is een soort bloemlezing van notities uit Komrijs opschrijfboekjes en schriften. Het eerste fragment stamt uit zijn dertiende levensjaar, het laatste uit het jaar waarin het boek werd uitgegeven.

Ik ben geen Komrij en dat zal ik hoogstwaarschijnlijk ook nooit worden, maar ik ben dankzij hem wel op het idee gekomen om mijn eigen krabbels eens door te spitten. Hopelijk inspireert het sommigen om Eendagsvliegen te lezen en om op te schrijven. 

Fragment

Mei en juni 2011
Klasgenoot: “Het is poep! Daar doe je toch voorzichtig mee!”

Ik ben er nou eenmaal.

Een vriendin tweette net dat ze een boodschappenlijstje achterstevoren had geschreven en dat haar broertje en zusje toen dachten dat het Frans was.

Alle vrouwen zijn gewoon hetzelfde, hè?”
“Ja. Jij helaas niet.”

Had ik meisjesachtiger moeten zijn?

Als je iets wilt, spant de wereld samen om je daarbij te helpen.” – Paul Coelho
Als dat waar is…

Augustus 2011
Daarnet ging ik Oscar uitlaten. Ik kwam twee jonge ouders tegen met hun dochtertje. Ze wilde Oscar aaien, maar toen hij te dichtbij kwam, vond ze hem niet meer zo leuk. Ik praatte met haar vader: het bleek dat zij tien maanden is en Oscar tien jaar. Het waren heel leuke mensen, ik werd er vrolijk van.

Vanmiddag waren we bij oma. Ik hielp haar een balletje te maken van een rommelige kluwen wol. Daarna heeft ze op papa’s laptop de foto’s van Barcelona bekeken. Weg met de generatiekloof!

Februari 2012
“… een autobiografie van een leven dat ik nooit heb geleid.”

Geleid of geleden? Beleefd. Geleefd. Geleven. Geloven?

September 2012
De regen klettert op de straten
Al met al een mistroostig geheel
Wat ik zou doen, dat heb ik gelaten
En wat ik niet deed, dat was dus veel

indecent
connotatie
pacifist
syllabus
consecutief
schermutseling
enigmatisch
dissertatie

5 januari 2013: een droom
Ineens stond je voor m’n neus, zonder enige waarschuwing. Je had nog altijd dezelfde blik in je ogen: onbedoeld spottend, met een beetje oud verdriet. Achter je stonden drie van je vrienden. Twee van hen, de jongens, keken me onderzoekend aan. Het meisje wierp haar handen in de lucht, rolde met haar ogen en liep weg. Ik keek geschrokken naar je op, maar aan je glimlach zag ik dat het niet uitmaakte.

Maart 2013
Liefde laat geloven.

April 2013
Liefde loopt altijd slecht af.

Juni 2013
Begrijp me, vertrouw me
Vergeet en onthoud me

Ik snap ineens wat mijn probleem is. Ik ben rebels genoeg om er last van te hebben, maar niet genoeg om er wat mee te kunnen.

Amsterdam, augustus 2013
“Ook een slechte start is een nieuw begin.”

Niemand wil gelukkig zijn”

September 2013
Ik wilde zo vaak dat je

Februari 2014
Wellicht is het gevaar van filosofie dat je theorie verzandt in een veelzeggende uitspraak die niets betekent, zoals deze.

Pyjamabroekje

September 2014
Gehoord in college: “Studeren is halen en brengen, niet alleen consumeren.”

Dateer notities. Ren niet weg uit een college. Vertel wat u gaat vertellen, vertel het, vertel wat u hebt verteld. Tempo, pauzes, articulatie, intonatie, ademhaling. Woordkeus.”

Vrijheid is jezelf de wet stellen,” aldus Kant.

Niet zeggen dat je over het onderwerp hebt nagedacht: dat spreekt voor zich.”

Het ziet er wel elegant uit, maar hardlopers schijten gewoon in hun handen, en zo.”

Maart 2015
Schrijven is reflecteren. 

Overigens is er dit jaar een boekenweekgeschenk met de titel ‘De zomer hou je ook niet tegen’. Raar: ‘ook’. Als er iets niet kan worden tegengehouden, dan zijn het natuurverschijnselen. Een verborgen superlatief. Misschien begrijp ik het als ik het lees.

potgroenten
monaden
ondergaren
boordsel (boordsel?)
rijmelarij
schavuit
assemblage
baars (zeebaars)

Wat maakt een goede boekenlegger?

Uit: Eendagsvliegen
p. 28, onderaan
Natuur en stilte zijn niets voor mij. Net zo min als het analiseren van verwarring. Maar ook aan mijn sarcasme heb ik niets.” Tja.

Reageer

