De politiek is ziek

Aangezien ik er na meer dan drie jaar nog steeds niet over uit ben wat voor soort blog dit is, heb ik de vrijheid genomen om maar eens een stuk te posten over politiek. Met de naderende verkiezingen leek het me geen overbodige luxe om me hier flink in te verdiepen, en ik moet bekennen: ik ben me rot geschrokken. Hoog tijd om eens wat overpeinzingen op een rijtje te zetten.

18 maart is het weer zo ver: we mogen stemmen. Dit keer gaat het om het waterschap en de provinciale staten, maar wat zijn dat in vredesnaam? Het leek me zinvol om een kijkje te nemen op www.verkiezingen2015.nl, waar men overigens even is vergeten dat kinderen helemaal niet mogen stemmen. Dat is trouwens best een gekke regel voor een land waarin zogenaamd iedereen vertegenwoordigd wordt. Ik zeg niet dat het anders moet, maar wees eens duidelijk, denk ik dan. Stemmen is in Nederland niet iets voor het hele gezin. Een foto als bovenstaande is dus tamelijk misleidend. 

Afijn, op de website van de rijksoverheid staat bar weinig informatie, dus ik besloot maar even op Wikipedia te zoeken wat de provinciale staten nou precies doen. Dat waterschap kan ik wel redelijk volgen, maar verder snap ik eerlijk gezegd niet wie nou wat doet binnen de politiek. Heb ik dit ooit geleerd op de middelbare school? Ik kan het me niet heugen, al weet ik wel dat ik destijds bij maatschappijleer alle namen van de kabinetsleden uit mijn hoofd heb zitten leren. Wist ik veel dat die op zijn minst elke vier jaar worden vervangen.

Gelukkig biedt Wikipedia altijd uitkomst: ik wist binnen een paar minuten waar het over ging. Mijn volgende stap was het doorlezen van partijprogramma’s. Hartstikke mooi, natuurlijk, maar wat heeft die bende meneren in pak nou eigenlijk met mij te maken? In hoeverre heeft mijn stem betekenis als ze geen van allen iets te zeggen hebben waar ik het mee eens ben? Want, man, wat verkopen de meeste politici een onzin.

Nou ja, als ik niet kan kiezen op basis van mijn verstand, dan moet het maar op basis van mijn gevoel . Bij sommige lijsten met standpunten (zo aandoenlijk, alsof je een lijstje maakt van alle onrealistische ideeën die je in de loop van je leven hebt opgedaan) voelde ik me prettig, of ‘begrepen’, maar er kwam altijd een moment waarop ik afhaakte. Andere lijstjes en partijprogramma’s deden me niets omdat ik de inhoud totaal niet interessant vond. Weer andere sloten aardig aan bij mijn wereldbeeld, maar gingen steeds net een stap te ver, zoals die van de Libertarische Partij. Voor sommige dingen is het nog te vroeg, Kim Winkelaar, en sommige andere dingen heeft u gewoon fout.

Tegen de tijd dat ik klaar was met me verdiepen in het politieke spel dat wordt gespeeld, maakte ik me ernstig zorgen. De VVD lijkt met de handen in het haar te zitten. Alexander Pechtold lijkt haast gebruik te maken van coldreading, met zijn algemene uitspraken waarmee hij schijnbaar namens alle kiezers spreekt, maar in feite totaal geen standpunt inneemt. De PvdD speelt nog steeds de rol van kleuterjuf tegenover heel Nederland. Over de PVV, het CDA en al die andere rakkers zeg ik maar niets. Sommige partijen moeten eens goed bij zichzelf nagaan of sommige van hun standpunten wellicht de goede dingen die ze te melden hebben teniet doen.

Het is treurig gesteld met de politiek. Hoe kan ik nou op een partij stemmen die dingen beweert waar ik het totaal niet mee eens ben, of wiens aanpak me niet aanstaat? Ik snap best dat het onmogelijk is om voor elke inwoner van Nederland een partij te hebben die volledig aansluit bij zijn of haar ideeën, maar waarom pretendeert de politiek dan het volk te vertegenwoordigen? Is een volksvertegenwoordiging zoals we die nu kennen misschien per definitie inaccuraat? Het is me een raadsel. Ik weet dan ook nog niet of ik de moeite ga nemen om me te mengen in een systeem waar ik in wezen totaal niet achter sta.

Een gedachte over “De politiek is ziek

Reageer

