Favorieten: muziek

Het moeilijkste aan het bijhouden van een blog is bedenken waarover je het gaat hebben. Iets wat gebruikelijk is onder bekende bloggers is het beschrijven van favorieten. Alles kan een favoriet zijn: een boek, een film, een voorwerp, een make-upproduct, een gerecht, und so weiter. Ik weet nooit zo goed wat ik met zulke posts aan moet, maar ik heb desondanks besloten om vanaf nu elke week een favoriet ding te bespreken, te beginnen met mijn favoriete muziek. Het is een top-5 geworden, want ik ben een slechte kiezer. 

Laat me na het lezen van dit bericht gerust weten wat je van dit idee vindt. Dit kan natuurlijk in de reacties, of op Facebook of Twitter.

5. Hanson
Toen ik klein was, draaiden mijn ouders regelmatig het album Middle Of Nowhere. Dat is het album waar Mmmbop op staat: de hit waar Hanson bekend mee werd. Wij hadden het vooral in de kast staan omdat dat nummer het intro was van het VPRO-programma Villa Achterwerk. Toen ik wat ouder werd, vergat ik de gebroeders Hanson een beetje, tot ik ze in 2011 zag spelen op Pinkpop. Sindsdien luister ik zowel naar dat beroemde eerste album als naar de paar die daarop volgden. De jongens maken vrolijke muziek die elke donkere dag een beetje lichter kan maken. Dat ze er goed uitzien, is bijzaak, al is het een leuke toevoeging aan het geheel.

4. Bee Gees
Saturday Night Fever is mijn favoriete film, maar dat komt niet alleen door John Travolta en zijn danskunsten: ook de muziek vind ik geweldig, en daarmee doel ik voornamelijk op de muziek van de Bee Gees. Ik moet bekennen dat ik niet al hun werk ken, maar ik heb wel meer gehoord dan alleen de soundtrack, en tot nu toe vind ik alles goed wat er langs is gekomen. Meerstemmige zang vind ik altijd leuk, evenals swingende ritmes en pakkende melodieën. De Bee Gees hebben het allemaal.

3. Iglu & Hartly
In de eerste jaren van mijn middelbareschooltijd keek ik vaak naar MTV, waar destijds nog veel muziekvideo’s te zien waren. Ik herinner me nog goed dat ik voor het eerst de clip zag bij In This City – de hit waar Iglu & Hartly groot mee werd. Er waren beelden te zien van mannen met ontblote bovenlijven die over straat zwierven en over podiums vlogen in een zweterig Californië. Het nummer blijft ontzettend hangen en de speelse wisselwerking tussen rapcoupletten en zangrefreinen maakte dat ik onmiddellijk hun album & Then Boom downloadde. Daar luister ik na al die jaren nog steeds naar. De band heeft geen plannen om een nieuw album te maken, wat ik ontzettend jammer vind, maar tegelijk ben ik blij dat ze niet de kans hebben gehad hun eerste album teniet te doen met een minder goed werk.

2. The M Machine
Een vriend heeft me aan deze elektronische muziek geïntroduceerd en het viel me meteen op dat deze niet zo monotoon is als ik had verwacht. Ik heb heel lang een hekel gehad aan het genre omdat er niets van begreep, maar sinds ik bekend ben met het afwisselende oeuvre van deze gasten raak ik steeds meer in het genre verzeild. Dat bevalt me eigenlijk prima! Daarom baal ik er des te meer van dat een van de drie bandleden (noem je dat bandleden? Ik zou het echt niet weten) onlangs heeft besloten een andere weg in te slaan. Toch blijf ik het nieuw gevormde duo nog wel een tijdje volgen, vermoed ik. Overigens vraag ik me al sinds ik ze ken af of hun naam een verwijzing is naar Kraftwerks The Man Machine. Dat zou best leuk zijn.

1. Rammstein
Als ik dan toch een favoriete artiest moet kiezen, simpelweg omdat dit een top-5 is, dan kies ik zonder twijfel voor mijn zes favoriete Duitsers van middelbare leeftijd – ein Kollektiv. Ik heb drie concerten van Rammstein bijgewoond, ik bezit hun hele discografie en het is mijn meest beluisterde artiest volgens last.fm (al heeft die site de helft van de tijd geen idee waarnaar ik luister, geloof ik). Als studieopdracht heb ik zelfs een keer een presentatie over de band gehouden, waarin ik verdedigde waarom de leden geschikt zijn als rolmodel. Ik zal maar niet beschrijven waarom ik Rammstein zo geweldig vind, want dan wordt dit een verhaal zonder eind, maar ik wil er best een keer een aparte blog aan wijden. Laat me gerust weten of daar behoefte aan is!

Tot zo ver mijn top-5 van artiesten. Hopelijk vonden jullie het leuk – zo niet, dan hoor ik het ook graag. Schroom niet om me van feedback te voorzien, want een schrijver is niets zonder publiek. Ik pas me daarom graag aan.

Tot horens!

Een gedachte over “Favorieten: muziek

  1. Pingback: Lijstje: de 20 meest irritante gangbare, doch foutieve opvattingen op sociale media | gewoonmaartje

Reageer

